Werkwijze

Alles begint met een schets in tempera of olieverf, op basis van een foto. Een voorbeeld:

Originele foto:

En dit is de aanzet in tempera:

Soms heeft de schets genoeg sfeer om niet verder uitgewerkt te worden, zoals deze hierboven. Meestal echter begint nu pas het zware werk: zodra de vorm juist staat, gebeurt de verdere uitwerking in kleur.

Een voorbeeld van verdere uitwerking:

Veerle en Sindre

Na de aanzet in tempera werk ik enkel op basis van de afgedrukte foto en mijn kennis van het model. Als eerste wordt een warm/koud onderlaag in blauw en rood aangebracht. Rechts zie je daarvan nog een overblijfsel. Het gezicht links heeft ook al een eerste laag kleur gekregen:

stap2

We hebben hier ook al een provisoire achtergrond aangebracht.

Dan zet ik verder de kleur aan.

stap3

Uitwerken van licht/schaduw:

stap4

En nu begint het detailwerk. Ook de achtergrond wordt verder afgewerkt.

stap5

Steeds vergelijkend met de foto retoucheren we de neus en de ogen van het gezicht links.

stap6

De vlekkerigheid op het rechtse gezicht nog wat wegwerken en de ogen goedzetten.

stap7

Zo bestaat een schilderij makkelijk uit een 10- a 20-tal lagen, naargeland de gewenste natuurgetrouwheid. Tussendoor moeten de lagen drogen. Daarna moet het geheel nog volledig uitdrogen. Dit kan verscheidene maanden duren.